ייצור הטקסטיל בארץ עד לסוף שנות ה-90 היה ענף משגשג ומצליח בייצור עבור השוק המקומי ובייצוא לחו"ל. חברות אופנה בינלאומיות ורשתות קמעונאיות ברחבי העולם שיווקו ומכרו מוצרי טקסטיל שיוצרו בארץ. בתחילת שנות ה-90 נחתם הסכם סחר עם סין שבמסגרתו הוחלט על הורדת המיסים ביבוא באופן הדרגתי של 10% בכל שנה. הסכם זה יצר תקדים ותחילתו של עידן חדש בעולם הטקסטיל בארץ. עם כניסת ההסכם לתוקף בשנים הראשונות עדיין לא היה כדאי לייבא מסין מוצרי טקסטיל מכיוון שהמיסוי היה גבוהה (92%) , אך עם חלוף השנים הגרף השתנה וככל שהמיסוי ירד כך גדל היבוא לעומת הייצור בארץ שהלך וקטן. מחירי הקניה של המוצרים בסין היו זולים בפערים גדולים לעומת היצור בארץ מכיוון שעלות כוח העבודה היה זול יותר ועם הורדת המיסים ל-12% בלבד, הכדאיות ביבוא התעצמה. תהליך זה גרם להתרסקות של ייצור הטקסטיל בארץ וחלק מהחברות היצרניות הגדולות אף הקימו מפעלים שלהם בסין. כתוצאה מתהליך זה נסגרו מפעלים רבים ועובדים רבים מצאו עצמם מחוסרי עבודה. כל התנהלות תהליכי הייצור השתנו מכיוון שעל החברות היה צורך להיעזר במשרדי קניות שבסיסם בהונג קונג ובסין , תהליך זה לקח זמן מכיוון שהיה צורך לאתר משרדים שתאמו את צרכיהם של הלקוחות מבחינת סוג המוצרים שעניין אותם. בשלב מסוים חברות שיווק בארץ נסעו ישירות לסין והתנהלו ישירות מול המפעלים ובחלק מהמקרים זה פעל בעוכריהם. התהליך לא היה קל ופעמים רבות מסובך, ממושך ומסורבל. חברות רבות שעבדו ישירות מול המפעלים קיבלו סחורות שלא הזמינו מבחינת איכות המוצר או מוצר שונה ממה שהזמינו וזאת גילו רק עם הגעת המשלוח לארץ בעת פתיחת הקונטיינר. כאשר לקוחות עבדו מול משרדי הקניות מקרים כאלה כמעט ולא היו מכיוון שנציג של המשרד בדרך כלל היה מבקר במפעלים ובודק שתהליך הייצור מתבצע כהלכה ומגיע ללקוח בהתאם להזמנה. כל התהליך יצר תנועה דינמית של ישראלים להונג קונג וסין וכמובן הגדלה של עלויות לחברות ובהוצאות מרובות כתוצאה מהנסיעות. תכנון לוחות הזמנים מבחינת כל התהליך השתנה ופיתוח המוצרים לוקח זמן רב יותר. רשת אופנה המעוניינת לקבל את המשלוחים בזמן צריכה לקחת החשבון תהליך של כחצי שנה מתחילתו ועד להגעת המשלוח לארץ, בעוד שבזמן שהייצור התבצע בארץ התהליך היה קצר ומהיר וכמובן יותר נגיש. כמויות הייצור בסין הן גם שונות מבחינת המינימום ועלויות המוצר משתנות בהתאם לכמויות. התייחסות המפעל ללקוח מתבססת בהתאם לגודל הכמויות שבהזמנה. תכנון המלאי והזמנות חוזרות הפכו להיות מורכבות יותר כתוצאה מלוח זמנים ארוך וממושך וכמובן שהמרחק הטופוגרפי משפיע לרעה בהערכות מדויקות יותר. בשנתיים האחרונות ועם פריצת המשבר העולמי חלק מהחברות בארץ חזרו לייצר אחוז מסוים של מוצרים בארץ בגלל הכמויות הקטנות ומהירות התגובה בחנויות לשם החלפה מהירה יותר של סחורה, תגובה מהירה יותר להזמנות חוזרות ואי יצירת מלאים מיותרים.
ארנון רצון, מומחה בניהול מסחרי, שיווק, מכירות וקמעונאות.
בעל ניסיון רב בפיתוח שווקים בינלאומיים ומקומיים ובניהול מכירות ושווק בתחום מוצרי צריכה וטקסטיל.
לדף של ארנון רצון:ארנון רצון
בעל ניסיון רב בפיתוח שווקים בינלאומיים ומקומיים ובניהול מכירות ושווק בתחום מוצרי צריכה וטקסטיל.
לדף של ארנון רצון:ארנון רצון